De mooiste driemaster van Rotterdam
Het is misschien wel de laatste mooie dag van het jaar. In ieder geval een mooie dag om de zeilen te hijsen. Er staat een stevige wind en het zonnetje breekt door. Perfecte omstandigheden dus om met De Eendracht buitengaats te gaan. Op de motor over de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg. Op naar open zee, waar het avontuur begint.
Als je dacht dat je wel even in je eentje een zeil hijst, dan heb je het mis. Met z’n tweeën dan? Ook niet bepaald. Op De Eendracht heb je een mannetje of tien nodig, dan lukt het. Als stoere zeebonken hangen we in de touwen om met z’n allen voldoende tegenwicht te bieden en het zeil naar de top van de mast te trekken. Het lukt! Op naar het volgende zeil, want De Eendracht is een driemastschoener met vier zeilen. Wat blijkt… het grootzeil wordt gehesen met een druk op de knop! Volautomatisch? Hydraulisch? Geen idee, maar het gaat vanzelf. Als een echt team drukken we de knop in en houden we de lijnen strak. De techniek doet de rest.
Zes knopen hard
Met de wind in de zeilen varen we over de Noordzee. Zeker zes knopen, wat helemaal niet zo hard blijkt te zijn. Met de vrienden van Wij Zijn Gers! zitten we op het dek. En op het dak van de stuurhut. We praten met elkaar; netwerken heet dat. Maar dan wel op z’n Gers! Niks geen visitekaartjes dus, maar gewoon elkaar een beetje beter leren kennen. En als even later de bar opengaat, met elkaar een biertje drinken. Proost! Op het ruime sop!
Nautische kennis met papieren kaarten
De Eendracht is eigenlijk een stichting. Toen de zeilvaart werd vervangen door de motorvaart, vond men het belangrijk dat de nautische kennis bewaard bleef. En een zeilschip als De Eendracht, waarop men als het even kan nog met papieren kaarten vaart, is daar zeer geschikt voor.
Mee naar de Cariben
De stichting onderhoudt het schip en zorgt ervoor dat het blijft varen. Het ligt dan ook niet meer dan een dag of zes per jaar aan de kade. De Eendracht wordt ingezet voor dagtochten voor goede doelen, en voor commerciële bedrijven. En zo nu en dan vertrekt het voor wat langere tijd. Bijvoorbeeld naar de Cariben. De paar honderd vrijwilligers zorgen er bij toerbeurt voor dat alles goed verloopt aan boord. En dat kan jij ook zijn, want voor het komende jaar zoekt de stichting nog honderd extra vrijwilligers. Er zijn zelfs tijdens de zeiltocht al mensen van Wij zijn Gers! die interesse tonen. Ongetwijfeld hebben zij wel zin in een snoepreisje naar Curaçao, Noorwegen of de Verenigde Staten.
Naar huis
Rond 18:00 uur, vlak na het captainsdiner met spek en bonen, meren we weer aan de Rotterdamse kade aan. Met gloeiende hoofden en een bak aan inspiratie gaan we allemaal naar huis. Behalve de kapitein die – zo hoort dat nou eenmaal in de zeilvaart – blijft aan boord.